8 december 2017

Gezonder eten in 9 tips

Tip 1: Gevarieerd eten

Gevarieerd eten is belangrijk, je hebt rond de 50 verschillende voedingsstoffen nodig voor een gezonde levensstijl. Er is geen enkel voedingsmiddel dat ze allemaal oplevert. Varieer in wat je eet en neem vooral volkoren producten, fruit, groenten en zuivel. Neem 3 of 4 keer per week vlees, gevogelte of vis. Eet de andere dagen soep of salades om genoeg variatie binnen te krijgen.

 

Tip 2: Fruit en groenten

Probeer 2 keer per dag fruit te eten en een handige tip is om daarbij te variëren in kleur. Eet ook elke dag 200 gram groente en vind je bepaalde groenten niet lekker? Verwerk ze in een saus of soep, dan krijg je ze toch binnen!

 

Tip 3: Verander de grootte van je portie

Schep niet te veel eten op. Neem maar 1 stukje vlees, eet 3 kleine aardappels of 100 gram rijst of pasta. Zorg dat er wel genoeg groenten op tafel liggen, zodat je na je maaltijd nog wat groenten kan eten om de honger weg te nemen.

 

Tip 4: Eet meerdere malen per dag

Eet dagelijks een ontbijt, middageten en avondeten om te voorkomen dat je te veel gaat snacken. Als tussendoortje kun je dan wat fruit of (ongebrande) nootjes pakken. Door regelmatig te blijven eten voorkom je dat je trek krijg en gaat snaaien.

 

Tip 5: Zo veel mogelijk zelfgemaakte producten

Als je soms weinig tijd hebt om zelf iets te maken is het makkelijk om een kant-en-klaar maaltijd aan te schaffen. Doe dat alleen niet te vaak. Er zitten weinig nuttige voedingsstoffen in en vaak veel zout om het langer goed te houden. Zelfgemaakte producten bevatten meer voedingsstoffen en bevatten minder zout, omdat je zelf bepaalt hoeveel je erin doet.

 

Tip 6: Minder slechte voedingsmiddelen

Als jouw favoriete gerechten veel vet, zout of suiker bevatten, eet ze dan met mate en geniet ervan. Het maakt niet veel uit dat je zulke gerechten eet, zorg alleen dat je de balans bewaakt door goed af te wisselen met gezonde gerechten.

 

Tip 7: Lees etiketten van voedingsmiddelen

Om goed te weten wat er in een product zit is het belangrijk om de etiketten te lezen van voedingsmiddelen. Niet elk product bevat dezelfde hoeveelheid stoffen en let vooral op de transvetten, verzadigde vetten en het zoutgehalte. Probeer deze producten zo veel mogelijk te doseren.

 

Tip 8: Eet niet alleen gezond

In je eentje gezond eten terwijl de rest lekker door snoept is lastig. Probeer daarom je huisgenoten mee te nemen in het gezonde eten. Door samen doelen te stellen zijn ze makkelijker te behalen!

 

Tip 9: Eet rustig en kauw goed

Door rustig te eten, krijgen de hersenen de tijd om te verwerken dat er voedsel in het lichaam komt. Dat duurt namelijk ongeveer 20 minuten! Wanneer je hersens het seintje vol geven, ga je automatisch minder eten. Daarnaast is het belangrijk om goed te kauwen, op die manier is eten makkelijker te verteren door je maag en darmen.

Nieuwe website praktijk Vliethof

Welkom op de nieuwe website van huisartsenpraktijk Vliethof! Afgelopen maanden hebben we samen

  • Lees hier meer
  • Train je geheugen voor ouderen

    Geen idee hoe je je geheugen kunt trainen zonder allemaal moeilijke dingen te

  • Lees hier meer